ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ Ε.Τ.Ε.
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Α. Προς τους
Αξιότιμους κ. κ. Βουλευτές των Διαρκών Επιτροπών Κοινωνικών & Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων
Β. Προς τον
Αξιότιμο Υπουργό Εργασίας , Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης
κ. Ιωάννη Βρούτση
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ – ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Αξιότιμοι Κύριοι
Με τις διατάξεις του ν. 4387/2016 (άρθρο 33) νομοθετήθηκε επανυπολογισμός όλων των συντάξεων που καταβάλλονταν ή είχε υποβληθεί αίτηση συνταξιοδότησης πριν από την ψήφιση του νόμου αυτού.
Στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου προβλέφθηκε ότι για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους των καταβαλλόμενων έως την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του νόμου (13-5-2016) συντάξεων, ως συντάξιμες αποδοχές να λαμβάνεται υπόψη ο συντάξιμος μισθός επί του οποίου υπολογίσθηκε η ήδη χορηγηθείσα σύνταξη.
Στους «νέους» συνταξιούχους, δηλαδή αυτούς που
συνταξιοδοτήθηκαν ή υπέβαλαν αίτηση συνταξιοδότησης από τις 13-5-2016 και
μετέπειτα, προβλέπεται ως συντάξιμες αποδοχές, να λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος
των μηνιαίων αποδοχών (επομένως και τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και
το επίδομα αδείας) εκάστου ασφαλισμένου καθ΄ όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού
του βίου, επί των οποίων καταβάλλονταν ασφαλιστικές εισφορές για κύρια σύνταξη
(άρθρο 28), δηλαδή επί πάσης φύσεως τακτικών και έκτακτων παροχών όπως bonus,
υπερωρίες κ.λ.π., υπό την προϋπόθεση ότι για αυτές καταβάλλονταν ασφαλιστικές
εισφορές .
Αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας είναι
να υπάρχει μια πολύ μεγάλη διαφορά στο ποσό του συντάξιμου μισθού, σε βάρος εκείνων
που συνταξιοδοτήθηκαν πριν τις 13/5/2016 και η διαφορά σύνταξης μεταξύ των
συνταξιούχων προ και μετά τις 13/5/2016 να κυμαίνεται μεταξύ € 700 - 1.300,
υπέρ αυτών που συνταξιοδοτήθηκαν μετά τις 13/5/2016.
Για μας τους προς της ισχύος του ν. 4387/2016 συνταξιούχους του πρώην Τ.Σ.Π.-ΕΤΕ (που εντάχθηκε στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με τον ν. 3655/2008), η σύνταξή μας έχει υπολογισθεί με βάση τις διατάξεις του προαναφερθέντος Ταμείου και ως συντάξιμες δεν ελήφθη υπόψη ο κατά τα προεκτεθέντα, μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών μας, αλλά μέρος μόνο (ποσοστό 50 – 75%, ανάλογα με το βαθμό και τη θέση) του μηνιαίου μισθού μας, ενώ εισφορές καταβάλλονταν (και από τους ασφαλισμένους και από την Τράπεζα) για το σύνολο του μισθού μας και χωρίς μάλιστα να ληφθούν υπόψη τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και τα επιδόματα αδείας και Ισολογισμού που ήταν ίσα με ένα 15ήμερο (η καταβολή του τελευταίου σταμάτησε το 2014) επί των οποίων καταβάλλονταν ασφαλιστικές εισφορές για κύρια σύνταξη.
Όπως γίνεται αντιληπτό όσοι συνταξιοδοτηθήκαμε προ του νόμου Κατρούγκαλου, που η σύνταξή μας επαναϋπολογίσθηκε με τον τρόπο που περιγράψαμε, υφιστάμεθα μια μεγάλη κοινωνικοασφαλιστική αδικία σε σχέση με αυτούς που συνταξιοδοτούνται μετά τον νόμο Κατρούγκαλου, έχοντας τα ίδια ασφαλιστικά δεδομένα. Κι αυτό γιατί, όπως είπαμε, στις συντάξιμες αποδοχές μας δεν συμπεριλαμβάνεται το σύνολο των αποδοχών που καταβάλαμε εισφορές. Έτσι αντί με τον επανυπολογισμό να αποκαθίσταται ισονομία μεταξύ «παλαιών» και «νέων» συνταξιούχων, κάτι στο οποίο κυρίως αποβλέπει ο επανυπολογισμός, δημιουργείται άνιση μεταχείριση με ολοφάνερα τα στοιχεία αδικίας εις βάρος μας. Κι αυτό σε αντίθεση με την βασική λογική του νόμου, που εξαρτά το ύψος μίας σύνταξης από το ύψος των εισφορών που έχουν καταβληθεί.
Κατόπιν τον προεκτεθέντων και με την επιφύλαξη κάθε νομίμου δικαιώματος μας ζητούμε, όπως κατά τον επανυπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της κύριας σύνταξης των προ της ισχύος του ν. 4387/2016 συνταξιούχων του πρώην Τ.Σ.Π.-ΕΤΕ, ληφθούν υπόψη:
1.
Ο ίδιος
ακριβώς τρόπος επανυπολογισμού του
Συντάξιμου Μισθού επί του οποίου λογίζεται η ανταποδοτική σύνταξη, που εφαρμόζεται για τους συνταξιούχους που
συνταξιοδοτήθηκαν μετά τις 13/5/2016.
2.
Η
τροποποίηση του Ν. 4387/2016, στο πλαίσιο της νέας νομοθέτησης του ασφαλιστικού
νόμου, έτσι ώστε να μην
αδικούνται αυτοί που συνταξιοδοτήθηκαν πριν τις 12/5/2016, αφού έχουν καταβάλλει τις ίδιες εισφορές με αυτούς
που συνταξιοδοτήθηκαν μετά την
12/5/2016. Έτσι θα αποκατασταθεί η συνταγματική τάξη και θα εφαρμοστούν στην
πράξη οι αρχές της Ισότητας, της Αναλογικότητας και της Ανταποδοτικότητας.
3.
Η έκδοση και κοινοποίηση νέας τροποποιητικής
Συνταξιοδοτικής απόφασης εμπεριέχουσα όλα τα απαραίτητα κατ΄ουσία και
περιεχόμενο νόμιμα στοιχεία προκειμένου να να ευθυγραμμίζεται με το Σύνταγμα ,
το νόμο, τις Υπουργικές Αποφάσεις και το πόρισμα του Συνήγορου του πολίτη.
4.
Ως συντάξιμες αποδοχές να ληφθεί ο μέσος όρος των
μηνιαίων αποδοχών επί των οποίων καταβάλλονταν εισφορές, δηλαδή ότι προβλέπεται
για τους «νέους» συνταξιούχους ή αν αυτό δεν είναι εφικτό, να ληφθεί υπόψη το
σύνολο των αποδοχών επί των οποίων διενεργούντο κρατήσεις, αντί του τμήματος
επί του οποίου υπολογίσθηκε η σύνταξη και το οποίο αντιστοιχεί στο 50 – 70% του
μηνιαίου μισθού ο οποίος, σημειωτέον, προσαυξανόταν σε ετήσια βάση με τα Δώρα
Χριστουγέννων και Πάσχα και τα επιδόματα Αδείας και Ισολογισμού
5.
Ευελπιστώντας ότι τα ανωτέρω αιτήματά μας θα γίνουν
αποδεκτά για λόγους δικαίου και ισότητας, είμεθα στην διάθεσή σας για
οποιαδήποτε διευκρίνιση.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΔΕΥΤΕΡΟ
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΕΣ
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
Ας έλθουμε τώρα στην έκδοση των Τροποποιητικών αποφάσεων απονομής συντάξεων
& στην ανάρτηση των μηνιαίων εκκαθαριστικών σημειωμάτων.
Όπως είναι γνωστό σε όλους έχει ξεκινήσει ήδη η διαδικασία ανάρτησης στην ηλεκτρονική πύλη του ΕΦΚΑ του μηνιαίου ενημερωτικού εκκαθαριστικού σημειώματος της κύριας σύνταξης , με πρώτο αυτό του Γενάρη του 2019, βάσει των από 1.1.2019 δεδομένων και σε εφαρμογή του ν. 4387/16.
Όπως είναι γνωστό σε όλους έχει ξεκινήσει ήδη η διαδικασία ανάρτησης στην ηλεκτρονική πύλη του ΕΦΚΑ του μηνιαίου ενημερωτικού εκκαθαριστικού σημειώματος της κύριας σύνταξης , με πρώτο αυτό του Γενάρη του 2019, βάσει των από 1.1.2019 δεδομένων και σε εφαρμογή του ν. 4387/16.
Πολλοί συνταξιούχοι υπέβαλλαν αναφορές στον συνήγορο
του πολίτη ο οποίος μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις απάντησε σε υπαρκτές
διαπιστώσεις που οι συνταξιούχοι είχαν αναφέρει και ιδιαίτερα επισημάνει όπως
πχ. ότι :
1) Στο πρώτο αυτό μηνιαίο εκκαθαριστικό σημείωμα, δεν
είχαν αποτυπωθεί με σαφήνεια και αναλυτική καταγραφή όπως τουλάχιστον
προέβλεπε ο ν. 4387/16,
τα νέα δεδομένα του επανυπολογισμού της
κύριας σύνταξής του συνταξιούχου από την 1.1.2019.
Δηλαδή, τα μισθολογικά στοιχεία με βάση τα οποία
υπολογίστηκαν οι συντάξιμες αποδοχές και ο νέος τρόπος υπολογισμού
τους, το αρχικό ποσοστό αναπλήρωσης με βάση τα έτη ασφάλισης, ο τρόπος
υπολογισμού της Ειδικής Προσαύξησης του ποσοστού αναπλήρωσης λόγω των
αυξημένων εισφορών που πλήρωνε ο συνταξιούχος από της προσλήψεώς του στην
ΕΤΕ , καθώς και τα στοιχεία των υπόψη εισφορών, το ύψος της προσωπικής
διαφοράς μεταξύ της παλιάς και της νέας σύνταξης, τον προσδιορισμό του
καταβαλλομένου τμήματος της προσωπικής διαφοράς , καθώς επίσης και
τις περιληφθείσες σχετικές κρατήσεις ή περικοπές, ώστε να
προκύπτει το τελικό ύψος της καταβαλλόμενης σήμερα Σύνταξης, αλλά και η
οφειλόμενη απόδοση αναδρομικών από την αντισυνταγματικότητα των νόμων 4051
& 4093/12 .
2) Σύμφωνα με τη γενικότερη νομολογία της
χώρας μας , σύμφωνα με τις παραδοχές της ανεξάρτητης Αρχής του Συνηγόρου του
πολίτη αλλά κυρίως του ίδιου του νόμου 4387/16, ο επανυπολογισμός των παλαιών
συντάξεων περιλαμβάνοντας τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης του ν. 4387/16, συνιστά
οπωσδήποτε μία νέα ατομική Διοικητική Πράξη , που τροποποιεί την αρχική απόφαση
συνταξιοδότησης και ως εκ τούτου καθίσταται υποχρεωτική όχι μόνον
η έκδοση της αλλά και η
νόμιμη κοινοποίησή της από τον ΕΦΚΑ,
κατά τύπο και περιεχόμενο
συνταξιοδοτικής απόφασης .
Πιο συγκεκριμένα πρέπει να καθίστανται γνωστά
οι συντάξιμες αποδοχές, ο χρόνος ασφάλισης , το ποσοστό αναπλήρωσης,
ενδεχόμενες μειώσεις λόγω ηλικίας ή ποσοστών αναπηρίας και άλλες λεπτομέρειες
που θα καθιστούν γνώστη τον συνταξιούχο για τον ακριβή τρόπο του
επανυπολογισμού της σύνταξης του , αν αυτός είναι σύμφωνος με τον 4387/16, αν
έχει το δικαίωμα νόμιμης άσκησης των δικαιωμάτων του για αίτηση θεραπείας ,
προσφυγής ή αντίρρησης σύμφωνα με τον ν 2690/1999. Όλα αυτά επιβάλουν
οπωσδήποτε την έκδοση καινούργιας Διοικητικής Πράξης τροποποιητικής απόφασης
Απονομής Σύνταξης η οποία θεωρείται αδιαμφισβήτητη και η μη έκδοση της συνιστά
καταχρηστικό δικαίωμα του Δημόσιου Φορέα του ΕΦΚΑ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΤΡΙΤΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
Δεν προβλέπει ο
υπό ψήφιση νόμος την αναγνώριση επί πληρωμή διαδραμώντος πλασματικού χρόνου
υπηρεσίας.
π.χ. Συνταξιούχος της Εθνικής Τράπεζας ό
οποίος διέκοψε την εργασία του επειδή στρατεύθηκε και επέστρεψε στην υπηρεσία
του μόλις απολύθηκε, δεν μπόρεσε για κάποιους λόγους να αναγνωρίσει το χρόνο
της στρατιωτικής του θητείας ( ύπαρξη πλαφόν -
οικονομική αδυναμία) ως συντάξιμο χρόνο και δεν μπορεί σήμερα να προσμετρήσει αυτόν το χρόνο προκειμένου να ωφεληθεί.
ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΕΤΕ
Ο Α΄ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Βασίλης
Λεκκός Αντώνης Σαρρής