5 Μαρ 2024

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΕΤΕ αρ. 106

 

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ


Παραθέτουμε το Υπόμνημα της Ομάδας Εργασίας συνοδευόμενο από Συνδικαλιστική θέση/άποψη, η οποία βεβαίως επιδέχεται εμπλουτισμό με σημειώσεις και παρατηρήσεις.

Θεωρούμε ότι, η γενική άποψή μας προς τα αρμόδια Υπουργεία πρέπει να εστιάζεται στο γεγονός πως εφόσον, με νομοθετική ρύθμιση των αρμοδίων Υπουργών, θεσπίστηκε η μειωτική μεταβολή στην Επικουρική μας Σύνταξη, στην παρούσα χρονική συγκυρία επιβάλλεται η εκ μέρους των Υπουργείων και μόνον διευθέτηση του θέματος, καθόσον εμείς με την ΕΤΕ βρισκόμαστε σε δικαστική εκκρεμότητα για τον ΛΕΠΕΤΕ.

Σημείωση: Το εν λόγω Υπόμνημα έχει ήδη παραδοθεί στους επικεφαλής των Παρατάξεων του Δ.Σ.

 Αθήνα, 5 Μαρτίου 2024

                                         Για τον ΣΥΛΛΟΓΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΕΤΕ

  Ο Πρόεδρος                         Ο Γεν. Γραμματέας

               Νικ. Τσαλαβρέττας                          Μιχ. Πίγκος

  ΥΠΟΜΝΗΜΑ

ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

Για την άρση της νομοθετημένης μείωσης, κατά 33%, από 1.1.2025, της καταβαλλομένης επικουρικής σύνταξης στους συνταξιούχους της ΕΤΕ και της Π.Π.ΕΘΝΑΚ

 Εκπροσωπούμε περίπου 20 χιλ. συνταξιούχους, που έχουν συνταξιοδοτηθεί από την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, εκ των οποίων οι 15 χιλ. δικαιούχοι επικουρικής σύνταξης που συνταξιοδοτήθηκαν μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018,  και υπάγονται σε ένα ιδιόμορφο ασφαλιστικό καθεστώς το οποίο δεν καταλαμβάνει τους μετέπειτα [α/1.1.2019 και εφεξής] συνταξιοδοτηθέντες συναδέλφους μας.

Είμαστε μία κλειστή ομάδα συνταξιούχων της οποίας ο αριθμός των ατόμων της βαίνει συνεχώς μειούμενος για βιολογικούς λόγους. Σε αυτή την κλειστή ομάδα περιλαμβάνονται και 260 συνταξιούχοι του ΕΛΕΠΕΤΕ-Π.Π.ΕΘΝΑΚ, πρώην εργαζόμενοι σε θυγατρική εταιρεία της ΕΤΕ

 ΟΥΣΙΩΔΕΙΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

 Έχουμε καταβάλει, ως εργαζόμενοι, τις μεγαλύτερες εισφορές [12,5%] επί του συνόλου των αποδοχών μας στον ΛΕΠΕΤΕ [Λογαριασμός Επικούρησης Προσωπικού ΕΤΕ] έναντι εισφορών 6% οι οποίες έχουν καταβληθεί από τους λοιπούς συνταξιούχους στα Επικουρικά τους Ταμεία.

Είμαστε οι ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ συνταξιούχοι στη Χώρα οι οποίοι παρέμειναν επί 18μηνο απλήρωτοι, λόγω πλήρους διακοπής της Επικούρησής μας [ΛΕΠΕΤΕ] από την Εθνική Τράπεζα, η οποία υποχρεώθηκε [ν. 4618/2019] να καταβάλει ετησίως 40 εκατ. για να εισπράττουμε τη σημερινή Επικουρική Σύνταξη.

Είμαστε οι ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ συνταξιούχοι για τους οποίους έχει νομοθετηθεί η περικοπή, από 1.1.2025 κατά 33% [ν. 4680/2020] της σημερινής Επικουρικής μας Σύνταξης, η οποία είναι ήδη μειωμένη κατά 50% σε σχέση με την επικούρηση που εισπράτταμε από  τον ΛΕΠΕΤΕ.

Είμαστε οι ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ συνταξιούχοι στη Χώρα των οποίων η Επικουρική μας Σύνταξη έχει Προσωπική Διαφορά [ν. 4680/2020] και στα Ενημερωτικά Σημειώματα Πληρωμής Συντάξεων αναγράφεται ως ‘’Λοιπά ποσά σύνταξης’’, η οποία θα περικοπεί κατά 33% τον Ιανουάριο 2025, αποκλειομένης οποιασδήποτε μελλοντικής αύξησης, κατά τον ίδιο ως άνω νόμο, ενώ ως γνωστόν, ουδεμία προσωπική διαφορά των κυρίων συντάξεων έχει περικοπεί [ν. 4583/2018].

Είμαστε, η κλειστή ομάδα συνταξιούχων, η οποία υφίσταται άνιση μεταχείριση ως προ τον τρόπο υπολογισμού της επικουρικής σύνταξης, λόγω της συνταξιοδότησής μας μέχρι 31.12.2018 σε σχέση με τους από 1.1.2019 συνταξιοδοτηθέντες συναδέλφους μας των οποίων η επικουρική σύνταξή τους δεν έχει ‘’προσωπική διαφορά’’ και ουδεμία περικοπή αυτής θα υποστούν. Αυτονόητο ότι η περαιτέρω μείωση των εισοδημάτων μας θα έχει αρνητικές επιπτώσεις μεταξύ των οποίων ‘’κοκκίνισμα’’ δανείων, επιπλέον μείωση της αγοραστικής μας δύναμης κ.λπ. 

Είμαστε οι ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ συνταξιούχοι που καλούμαστε ‘’να σώσουμε’’, κατά την Υπουργική ρήση στη Βουλή [Ιω. Βρούτσης 19.3.2020] την πρώην εργοδότριά μας δηλαδή την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος και μάλιστα σε μεταγενέστερο χρόνο, δηλαδή το έτος 2025, ενώ η Τράπεζα επανειλημμένα ενισχύθηκε από το σύνολο του Ελληνικού Λαού, συμπεριλαμβανομένων και ημών, μέσω των ανακεφαλαιοποιήσεων και ήδη καταγράφει υψηλή κερδοφορία.

Παρά ταύτα, προβλέφθηκε από τον ανωτέρω νόμο [4680/2020] ελλιπής χρηματοδότηση του ΕΦΚΑ, καθώς και σύντομη αποσβεστική εκπλήρωση των υποχρεώσεων της ΕΤΕ προς τον εν λόγω ασφαλιστικό φορέα [μ/2032].

Αποτέλεσμα αυτής της νομοθέτησης να καλούμαστε εμείς η κλειστή ομάδα συνταξιούχων, διά της προαναφερομένης περικοπής της σύνταξής μας, να καλύψουμε αυτήν την ελλιπή χρηματοδότηση/υποχρέωση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος.

Κατόπιν των προαναφερομένων ζητούμε την άμεση ψήφιση νομοθετικής ρύθμισης για τη διατήρηση των αποδοχών μας, δηλαδή της Επικουρικής Σύνταξης, στο ποσό που σήμερα μας καταβάλει ο ΕΦΚΑ.

Στη διάθεση σας για τη γνωστοποίηση οποιωνδήποτε οικονομικών στοιχείων που απαιτούνται και συνεπικουρούν το αίτημά μας.

 ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

         Δεκέμβριος 2017: Πλήρης, αυθαίρετη και οριστική διακοπή της καταβαλλομένης από το έτος 1949 Επικούρησης [ΛΕΠΕΤΕ] από την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος Α.Ε.

Μάιος 2019: Νομοθέτηση του άρθρου 24 [ν. 4618/2019]. Καταβολή μέσω του ΕΤΕΑΕΠ του 45-50% του ποσού της Επικούρησης, όπως αυτή καταβαλλόταν μέχρι και τον Νοέμβριο 2017, αλλά πλέον ως Επικουρική Σύνταξη.

Υποχρέωση της ΕΤΕ για καταβολή ετησίως ποσού 40 εκατ. ευρώ, έναντι των 120 εκατ. ευρώ που κατέβαλε για να πληρώνονται οι Επικουρήσεις [ΛΕΠΕΤΕ] και αναλογιστική μελέτη το 2024 για αναπροσαρμογή του ποσού.

Μάρτιος 2020: Νομοθέτηση του άρθρου 63 [ν. 4680/2020] με το οποίο αντικαταστάθηκε το άρθρο 24.

Πλήρης ένταξη των εργαζομένων και συνταξιούχων της ΕΤΕ στο ΕΤΕΑΕΠ με διατήρηση του ήδη καταβαλλομένου ποσού της Επικουρικής Σύνταξης, αλλά μέχρι 31.12.2024.

Ιανουάριος 2025: Νομοθετημένη μείωση, κατά 33%, της λαμβανομένης Επικουρικής Σύνταξης.

Η ΕΤΕ ωφελείται έτι περαιτέρω, διότι οι ετήσιες καταβολές της ανέρχονται στο ποσό των 35 εκατ. ευρώ [μειούμενο κατ’ έτος].

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

        ΟΙ ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ της ΕΤΕ, εάν δεν είχε αντικατασταθεί το άρθρο 24 ν. 4618/2019 [ν. [Πετρόπουλου], θα ανέρχονταν για την πενταετία 2020 έως και 2024 : 40 εκατ. Χ 5 έτη = 200 εκατ. ευρώ.

Βάσει της Έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αριθ. 211/12/2019 στις 6.6.2019 η σχετική δημοσιονομική δαπάνη του ΕΦΚΑ, για τα έτη 2020 – 2023, θα ανήρχετο στο ποσό των 58 εκατ. ευρώ.

 ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ της ΕΤΕ βάσει του ισχύοντος άρθρου 63 ν. 4680/2020 [ν. Βρούτση], όπως απεικονίζονται στα ετήσια οικονομικά αποτελέσματα της Τράπεζας.

2020: 37 εκατ.

2021: 35 εκατ.

2022: 35 εκατ.

2023: 33 εκατ.

2024: 33 εκατ. [;]

Σύνολο : 173 εκατ. ευρώ.

 Η οικονομική ωφέλεια της ΕΤΕ με αντίστοιχη δημοσιονομική επιβάρυνση του ΕΦΚΑ, μόνο για τα πέντε έτη [2020-2024] ανέρχεται στο ποσό των 27 εκατ. ευρώ.

Πέραν των ανωτέρω, η ΕΤΕ ωφελείται επίσης και λόγω της μείωσης, α/1.6.2019 και εφεξής, του ποσοστού της ασφαλιστικής εισφοράς προς τον ΛΕΠΕΤΕ [12,5%] με την καταβολή εισφοράς 6% προς το ΕΤΕΑΕΠ.

Αφορά 4.200 υψηλόμισθους υπαλλήλους κατά το έτος 2019 [πρώην Λεπετούχους] με ετήσιο οικονομικό όφελος για την ΕΤΕ το οποίο υπολογίζεται τουλάχιστον σε 9 εκατ. ευρώ ετησίως. Επομένως, στο ως άνω ποσό των 27 εκατ. ευρώ προστίθενται επιπλέον 45 εκατ. ευρώ [9 Χ 5], ήτοι σύνολο 72 εκατ. ευρώ για την πενταετία 2020 έως και το 2024.

 ΠΙΝΑΚΑΣ 

Προβλεπόμενες καταβολές της ΕΤΕ [άρθρο 24, ν. Πετρόπουλου]  40 Χ 5 =  200 εκατ. ευρώ.

Πραγματοποιηθείσες καταβολές της ΕΤΕ [άρθρο 63, ν. Βρούτση]                173 εκατ. ευρώ. 

Όφελος της ΕΤΕ                                                                                   27 εκατ. ευρώ.

Όφελος της ΕΤΕ λόγω μείωσης του συνολικού ποσοστού ασφάλισης

[από 1.6.2019, σε 6% από 12,5%], ήτοι 9 εκατ. ετησίως Χ 5 έτη =             45 εκατ. ευρώ.

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ ΕΤΕ [2020 έως και 2024]                                    72 εκατ. ευρώ.

Βάσει της Έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους

[αριθμ. 72/7/2020 στις 18.3.2020] η πρόσθετη δημοσιονομική

επιβάρυνση του ΕΦΚΑ, για τα έτη 2020 έως και 2024, ανέρχεται

στο ποσό των 120,8 εκατ. ευρώ.

Αυτονόητον είναι πως εάν η ΕΤΕ δεν τύχαινε της ευνοϊκής μεταχείρισης

του ν. Βρούτση [4680/2020], η δημοσιονομική επιβάρυνση του ΕΦΚΑ

θα περιοριζόταν στο ποσό των 48,8 εκατ. ευρώ [120,8 - 72].

Αντ΄αυτού, με την εν λόγω νομοθέτηση, περικόπτεται κατά 33%

η Επικουρική μας Σύνταξη, με επιβάρυνση των συνταξιούχων. 

Εις επίρρωσιν των ανωτέρω και βάσει των στοιχείων των προαναφερομένων Εκθέσεων του Γενικού Λογιστηρίου και αναφορικώς με τα έτη 2020 -2023, η επισήμως δημοσιονομική δαπάνη του ΕΦΚΑ με το άρθρο 24 [ν. Πετρόπουλου] θα ήταν 58 εκατ. ευρώ, ενώ με το ισχύον άρθρο 63 [ν. Βρούτση] ανέρχεται στο ποσό των 103 εκατ. ευρώ.  

Είναι εμφανές ότι η ΕΤΕ βάσει των οικονομικών αποτελεσμάτων της

έχει τη δυνατότητα να καταβάλει το απαιτούμενο μηνιαίο

ποσό της προσωπικής διαφοράς των 1,8 εκατ. [στοιχεία Δεκ. 2022],

το οποίο βαίνει μειούμενο. 

ΠΡΟΤΑΣΗ 

Αντικατάσταση της παραγράφου 5 του άρθρου 63 ν. 4680/2020 η οποία προτείνουμε να διαμορφωθεί ως εξής: 

          ‘’5. Εάν το καταβλητέο κατά τις 31.12.2019 ποσό συντάξεων είναι μεγαλύτερο εκείνου που προκύπτει μετά τον επανυπολογισμό αυτών, σύμφωνα με την παράγραφο 2 το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στους δικαιούχους, ως έχει.’’ 

Συν [4]: Αιτιολογική Έκθεση άρθρο 24 ν. 4618/2019

       Αιτιολογική Έκθεση άρθρο 63 ν. 4680/2020

          [Συνοδεύονται και από τις Εκθέσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους]

       Αναλογιστική μελέτη ΛΕΠΕΤΕ

       Κείμενο με σκεπτικό των δύο νόμων [4618/2019 και 4680/2020]. 


Αθήνα, 27 Φεβρουαρίου 2024 

Για τον ΣΥΛΛΟΓΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΕΤΕ

 Ο Πρόεδρος                         Ο Γεν. Γραμματέας

                         Ν. Τσαλαβρέττας                            Μ. Πίγκος


ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΘΕΣΗ/ΑΠΟΨΗ

Εκ των προαναφερομένων αποδεικνύεται, με πανηγυρικό τρόπο, πως ο νόμος Βρούτση [4680/2020] μας περικόπτει το 33% της επικουρικής σύνταξής μας στις 1.1.2025, μόνο και μόνο για να ‘’σωθεί’’ η Εθνική Τράπεζα, κατά την δήλωση του κ. Ιω. Βρούτση από του βήματος της Βουλής, με αποτέλεσμα τη σοβαρότατη δημοσιονομική επιβάρυνση του ΕΦΚΑ.

Δηλαδή εμείς οι συνταξιούχοι της ΕΤΕ και μάλιστα μία κλειστή ομάδα 15 χιλ. ατόμων που συνταξιοδοτήθηκε μέχρι και το έτος 2018, να πληρώσουμε τη ‘’σωτηρία’’ της ΕΤΕ. Επομένως να προστεθεί άλλη μία μείωση των συντάξεών μας στις τόσες που έχουμε υποστεί τα τελευταία 15 έτη.

Ο νόμος Βρούτση αναγνωρίζει τις αυξημένες εισφορές με αποτέλεσμα οι μετά την 1.1.2019 επικουρικές συντάξεις, καλώς είναι αυξημένες. Συνεπώς τα όσα λέγονται για υψηλές επικουρικές συντάξεις είναι αδικαιολόγητα και προσχηματικά – οι υψηλές επικουρικές είναι παρελθόν εδώ και πολλά χρόνια.